Pallo on pyöreä
Kuluttajatietoisuutta draaman keinolla
Idea näytelmästä syntyi Brasilian Porto Alegressa, kun Changemakerin delegaatio näki näytelmän alkuperäisesityksen Kirkkojen maailmanneuvoston yleiskokouksessa. ”Näytelmä teki sekä minuun että muihin suomalaisiin suuren vaikutuksen ja ajattelimme, että tämä olisi hienoa saada Suomeen. Näytelmä puhui tärkeästä asiasta, vaatteidemme alkuperästä, nuorten kielellä ja humoristisella otteella”, kuvaa näytelmän tuottaja Laura Riuttanen.
Luvassa oli draamaa, naurua ja nuorisoromantiikkaa. Näytelmän kulku noudatti saksalaista alkuperäiskirjoitusta: Thomas-Münzer -yhteiskoulun jalkapallojoukkue saa sponsorikseen kansainvälisen suuryhtiön Gigasin, jonka toiminnasta löytyy yllättäviä linkkejä puoliksi intialaisen Hiran elämään. Koulun oppilaat kohtaavat harjoitellessaan näytelmää ”Farkkujen matka maailman ympäri” kysymyksen eettisyydestä: onko Gigas-yhtiön sponsorointi sittenkään hyvä asia?
Tuottaja Laura Riuttanen kuvaa näytelmän Gigas-yhtiön symboloimaa totuutta markkinataloudesta suorasti: ”Yritys näytelmässämme on suuri ylikansallinen urheilutarvikevalmistaja, joka tahtoo valmistaa tuotteensa mahdollisimman halvalla ja myydä mahdollisimman kalliilla. Näin markkinatalous yksinkertaisesti toimii. Halpatuotantomaissa työolot eivät kuitenkaan aina ole kohdallaan ja loppukäyttäjä näkee usein vain mainosten hymyilevän maailman”, Riuttanen jatkaa.
Tansanian puuvillapellot tuholaismyrkkyineen, Filippiinien värikemikaalit lähijoessa ja lapsityövoiman käyttö piirtyivät katsojan silmien eteen elävästi kuvin, musiikin ja vauhdikkaan tarinan myötä. Työstämänsä näytelmän myötä Thomas-Münzer -koulun oppilaat tulivat myös toisiin aatoksiin farkkujen halpatuotannon ”maailmanympärimatkalla”. Tapahtui näytelmän loppukäänne: reilun kaupan jalkapallo heitetään pelikentälle ja Gigasin sponsoroimat tuotteet saavat huutia. Näytelmän nimi kuvaakin pyöreän jalkapallon kautta globaalin ajattelutavan tarpeellisuutta: elämme yhteisellä maapallolla, jossa meidän pitää vaalia niin toisiamme kuin ympäristöä.
Käsiohjelman välistä löytyi yleisölle vielä pieni yllätys. Näytelmän yhteydessä kehotettiin katsojia haastamaan oma kotiseurakuntansa, jotta se hakisi Reilu seurakunta – diplomia. Samalla yleisölle annettiin väylä toimia näytelmän innoittamana konkreettisesti omassa lähiympäristössään. Haastekirjeessä muun muassa muistutettiin, että kupillinen Reilua kahvia maksaa vain noin sentin enemmän kuin tavallinen kahvi. Diplomin saanti pääpiirteissään edellyttää Reilun kaupan tuotteiden käyttöönottoa ensisijaisesti kahvin ja teen osalta sekä tästä tiedottamista seurakuntalaisille ja osallistumista Reilun kaupan viikkoihin.
”Näytelmällä halusimme herättää ihmisiä ajattelemaan ostamiensa tuotteiden alkuperää. Mainosten luomat illuusiot eivät kerro koko totuutta: kuluttajien tulisi vaatia, että heidän ostamansa tuotteet on tuotettu eettisesti kestävällä tavalla”, Riuttanen kuvaa.Tietämättömälle kuluttajalle näytelmän esille tuomat asiat saattavat tulla jopa täysin yllätyksenä. Uskallammeko ostaa mitään ulkomaista vaatteista kirjahyllyyn tai kynään ilman reilun kaupan sertifikaattia? Riuttanen muistuttaa ”maailmanparannusähkyn” saaneille, ettei aina ei ole mahdollista ostaa reiluja tai varmasti eettisiä tuotteita. ”Silloin paras ohje lienee ostaa harkiten ja vain silloin, kun oikeasti tarvitsee jotain”, Riuttanen tuumaa.
Entä miten näytelmän tuottaja päätyi alkujaan Changemakerin toimintaan? ”Luin lehdestä Kiasman edessä vietetyssä Kahden euron kampanjasta ja kiinnostuin toiminnasta heti. Seuraavana kesänä laitoin Herättäjäjuhlilla nimeni Changemakerin sähköpostilistoille ja päädyin mukaan toimintaan”, Riuttanen muistelee.
Kaikille kiinnostuneille Riuttanen antaa rohkaisevan viestin: kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan! ”Maailman muuttaminen yksin on väsyttävää puuhaa, yhdessä se on paljon mukavampaa. Changemaker tarvitsee myös lisää taiteellisesti lahjakkaita ja luovia ihmisiä. Taide ja luova hulluus ovat usein ryppyotsaisuutta tehokkaampia! Changemakerissa pääsee toteuttamaan hulluja ideoitaan”, jatkaa Riuttanen hymyillen.