Samat säännöt – EPAreilu peli

Samat säännöt – EPAreilu peli? – Oikeutta kauppasopimuksiin jalkapalloa pelaten

EPAreilua tietoa, jalkapalloa ja iloista hymyä oli luvassa, kun Changemakerin ”Samat säännöt – EPAreilu peli” -kampanja starttasi käyntiin kesällä 2006. Kampanjan taustalla oli Euroopan unionin tavoite neuvotella vapaakauppasopimus 77 maailman köyhän maan, Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren alueiden (ns. AKT-maat) kanssa seuraavan vuoden aikana. Changemakerin viesti sopimusten neuvottelua edeltäneenä kesänä oli selkeä: Uudet sopimukset köyhdyttäisivät kehitysmaita entisestään, kun taas EU käärisi voitot kotiin.

”Samat säännöt kaikille -periaate saattaa toimia jalkapallossa, mutta valitettavasti ei kauppapolitiikassa. Tämä suosii rikkaita maita, mutta kehitysmaissa tämä tarkoittaa köyhyyden ja kurjuuden kasvamista”, toteaa kampanjavastaava Inka Lindroos. EPA-sopimukset (Economic partnership agreements) eivät ota huomioon köyhän etelän ja rikkaan EU:n erilaista lähtötilannetta, vaan asettavat samat oikeudet ja velvollisuudet molemmille.

Tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että kehitysmaat eivät saisi asettaa tulleja EU:n tuotteille, vaan tuotteet pääsisivät vapaasti köyhien maiden markkinoille. Tuotanto EU:ssa on pitkälle kehittynyttä, ja tuotteet voidaan tuottaa halvalla. Pelkona sopimuksia valmistellessa oli, että EU:n tuotteet syrjäyttäisivät köyhien maiden omat, kalliimmat tuotteet, jolloin maiden oma vähäinenkin tuotanto näivettyisi, työpaikat katoaisivat ja köyhyyskierre syvenisi entisestään.

Jalkapallo toimikin Changemakerin esimerkkinä, kun aktiivit päättivät demonstroida suomalaisille EPA-sopimusten vaikutuksia. Idea jalkapallosta tuli eräältä innokkaalta vapaaehtoiselta: epäreilua tilannetta symboloitiin pelaamalla pöytäjalkapalloa vinolla alustalla.

Jälleen oli aika pakata kimpsut, kampsut ja esitteet ja lähteä kesäkiertueelle! Aktiivit kiersivät lukuisissa tapahtumissa aina Helsingin Maailma kylässä -festivaalista Keski-Suomen Herättäjäjuhliin ja eri konferensseihin.

Tapahtumissa tuotiin esille EPA-sopimusten todellinen lähtökohta – ovathan maailmanpolitiikan moninaiset syy-seuraussuhteet tavalliselta kansalaiselta usein pimennossa. ”Kuluttaja on kuluttaja kehitysmaassakin, ja hän ostaa yleensä edullisinta tuotetta” toteaa aktiivi Laura Riuttanen.

Kesätapahtumissa ”EPAreilu” pöytäfutis sai monet kiinnostuneet kokeilemaan, miten maalinteko onnistuu kaltevalla alustalla. Tulos oli varsin odotettavaa: ylhäältä pelaavan vastustajan pallo vierii kuin itsestään maaliin, eivätkä hurjatkaan kannustushuudot tässä auttaneet. Yksinkertaista – mutta yhtä lailla EPA-sopimusten kauppapolitiikassa totisinta totta, aktiivit toteavat.

Lokakuussa Helsingin Kampin Narinkkatori toimi kampanjan loppuhuipennuksena, kun urheiluhenkeä puhkuvat aktiivit kerääntyivät pelaamaan leikkimielisen jalkapallo-ottelun kaltevalla rampilla. ”FC Euroopan jalkapallotähdet” jyräsivät heiveröisen ”FC Etelän” joukkueen kevyin ottein kannustushuutojen raikuessa. Urheilujuhlan tuntua loi ilmaan vielä megafoni, josta selostettiin pelin kulkua ja iskulauseita. Tapahtuma järjestettiin yhdessä Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen (KEPA) ja Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistyksen (KEHYS) kanssa.

Jalkapallon pelaamisen yhteydessä luovutettiin myös kesän aikana eri tapahtumissa ministeri Paula Lehtomäelle kerätyt vetoomuskortit, joita kertyi kampanjana aikana tuhansia. Tarkoituksena oli tuoda kuuluviin kansalaisten ääni, kun Suomi ottaisi myöhemmin syksyllä kantaa EU:n komission EPA- sopimusten luonnosten sisältöön.

Vapaaehtoisille kampanjasta jäi taas yksi mielekäs kokemus. Changemaker-aktiivi Inka Lindroos muistelee saaneensa myös paljon tietotaitoa kampanjavastaavana: ”Pääsin delegoimaan ja organisoimaan vapaaehtoisten tekemisiä, mikä oli hyvin opettavaista”. Festarikiertueet olivat kuitenkin ehdottoman parasta. ”Kesä, kuumuus, ystävät ja tärkeä viesti, mikäs siinä!”

Lue lisää kampanjan teemasta.