Kännykkäsi todellinen hinta?

Changemakerin vuoden 2009 pääkampanja Kännykkäsi todellinen hinta? nosti esille elektroniikkateollisuuden vaikutuksen Kongon konfliktiin. Kampanja oli osa makeITfair -kampanjaa, johon osallistuivat Suomessa myös Repu, SASK, FinnWatch ja Nuukuusviikko.

Vaikka Kongon demokraattinen tasavalta on luonnonvaroiltaan äärimmäisen rikas maa, lukeutuu se maailman kymmenen köyhimmän maan joukkoon. Sen runsaat koboltti-, tina- ja koltaanivarat ovat todellisuudessa syy jo vuodesta 1998 jatkuneen konfliktin pitkittymiselle. Kongon sisällissotana alkanutta konfliktia on kutsuttu Afrikan maailmansodaksi, sillä se vaikuttaa merkittävästi koko Keski-Afrikan turvallisuuteen.

Kongosta louhituista mineraaleista suuri osa käytetään elektroniikkateollisuuden raaka-aineina. Elektroniikkayhtiöt takaavat konfliktialueilta tulevien mineraalien kysynnän ja käyttävät niitä tuotteissaan huolimatta roolistaan Kongon konfliktin ylläpitäjinä.

Kansainvälinen makeITfair –kampanja käy vuoropuhelua kaikkien johtavien kulutuselektroniikan valmistajien kanssa, mutta suomalaiset kampanjajärjestöt suuntasivat kampanjansa Nokiaan. Kampanjan tarkoituksena oli kannustaa Nokiaa ryhtymään edelläkävijäksi epäkohtien korjaamisessa maailman johtavana matkapuhelinten valmistajana.

Kampanjalla vaadittiin, että

1. Nokia jäljittää käyttämiensä raaka-aineiden alkuperän kaivoksiin asti yhteistyössä muiden valmistajien kanssa, koska kauppa tiettyjen kaivosten kanssa ylläpitää konfliktia Kongon demokraattisessa tasavallassa. Nokia käyttää vaikutusvaltaansa ja toimii aktiivisesti rauhan edistämiseksi maassa.

2. Nokia ottaa käyttöönsä riippumattomaan auditointiin ja monenkeskiseen eettiseen koodistoon (multi-stakeholder intitiative) perustuvan valvontajärjestelmän koko alihankintaketjua myöten, ja tekee yhteistyötä kansainvälisen vapaan ay-liikkeen kanssa, aloittaen neuvottelut kansainvälisestä raamisopimuksesta.

3. Nokia julkistaa koko alihankintaketjunsa.

Changemakerin kampanja käynnistyi 4.4. Helsingissä Kiasman edessä järjestetyllä tempauksella, joka havainnollisti Kongon tilannetta. Osa tempaajista esitti kaivoksilla raatavia työläisiä. Heitä käskyttivät sotilaat, jotka puhuivat kännyköihin ja tekivät kauppaa. Osa tempaajista puolestaan jalkautui kampanjalaulujen saattelemana keräämään ohikulkijoilta nimiä vetoomukseen. Vastaavat tempaukset järjestettiin syksyn Changemaker-viikonlopun yhteydessä Tampereella 19.9. ja Changemakerin 5-vuotisjuhlapäivänä Kolmen Sepän aukiolla Helsingissä.

Changemakerin 5-vuotisjuhlapäivä 13.11.2009 oli myös kampanjan huipennus. Tempauksen lisäksi silloin järjestettiin seminaari aiheesta ”Yritysten rooli rauhantyössä”, jonka päätteeksi Changemakerin ja Repun edustajat luovuttivat kampanjavetoomuksen Nokialle. Vetoomuksen oli allekirjoittanut yhteensä 6616 henkilöä. Myöhemmin marraskuussa Nokia lähetti kampanjalle vastineen.

Lue lisää kampanjan aiheesta (avautuu uuteen ikkunaan).
Katso kuvia kampanjavuodelta galleriastamme.