Changemaker vaatii: Amazonia on suojeltava!

Sateliittikuvaa Amazonin sademetsän paloista

Amazonin sademetsää poltetaan tällä hetkellä nopeammin kuin koskaan aikaisemmin, ja laaja-alaiset palot uhkaavat sekä alueen ainutlaatuista luontoa, alkuperäiskansoja että ilmastonmuutoksen torjuntaa. Pääsyy sademetsän laittomaan polttamiseen on metsän raivaaminen karjankasvatuksen tieltä.

Maapallon keuhkot ovat tulessa – tilanne vaatii nopeita toimia. Amazonin sademetsän merkitys ilmastonmuutoksen torjumisessa on niin suuri, ettei muilla ilmastonmuutoksen vastaisilla toimilla ole juuri merkitystä, jos näin isoja alueita metsästä menetetään savuna ilmaan. Metsän palaminen on myös ihmisoikeuskysymys, sillä Amazon on koti monille alkuperäiskansoille.

Me haluamme, että Suomi toimii aktiivisesti kunnianhimoisen ympäristö- ja ilmastopolitiikan puolesta. Changemaker vaatii, että Suomi ottaa EU-puheenjohtajamaana tiukasti kantaa Amazonin sademetsän tuhoutumiseen eikä tee kauppapolitiikkaa ilmaston kustannuksella. EU-puheenjohtajamaana Suomella on nyt näytön paikka.

Mitä sinä voit tehdä?

• Maailman keuhkot ovat tulessa, ja meidän on toimittava nyt. Kerro asiasta kavereille, ystäville ja perheelle ja jaa ajatuksesi somessa häshtägillä #Amazon. Tägää postauksiin myös poliitikko, jota olet äänestänyt tai lähetä heille sähköpostia.
  • Allekirjoita vetoomus Amazonin puolesta ja vaadi päättäjiltä pikaisia toimia Amazonin suojelemiseksi. Tue myös sademetsiä suojelevia järjestöjä ja osallistu keräyksiin sademetsien suojelemiseksi.
  • Jatkuvasti lisääntyvä lihankulutus on yksi suurimmista syistä Amazonin kriisiin. Me kannustamme vähentämään lihansyöntiä ja muuttamaan omia kulutustottumuksia ympäristöystävällisemmäksi.