Järjestöt vaativat Nokiaa ryhtymään eettisyyden edelläkävijäksi

Kansalaisjärjestöt vetoavat Nokiaan, jotta yhtiö kiinnittäisi huomiota raaka-ainetuotantonsa ihmisoikeusongelmiin. Kirkon Ulkomaanavun vaikuttamisverkosto Changemaker luovutti tänään 13. marraskuuta Nokialle vetoomuksen, jonka on allekirjoittanut 6616 kansalaista. Vetoomus kerättiin yhteistyössä Reilun Kaupan puolesta ry:n, FinnWatchin ja Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen kanssa.

Järjestöjen mukaan matkapuhelinten ja muiden elektronisten laitteiden valmistamiseen liittyy monia epäkohtia, jotka ovat samankaltaisia kaikkien valmistajien kohdalla. Vetoomuksen allekirjoittaneet haluavat Nokian ryhtyvän edelläkävijäksi ongelmien korjaamisessa selvittämällä käyttämiensä raaka-aineiden alkuperän, julkistamalla alihankintaketjunsa ja tekemällä yhteistyötä raaka-ainetuotannon riippumattoman valvontajärjestelmän luomiseksi.

Nokia ei lähettänyt edustajaansa vastaanottamaan vetoomusta.

Huhtikuussa 2009 käynnistyneellä Kännykkäsi todellinen hinta –kampanjallaan Changemaker tekee tunnetuksi ongelmia, joita liittyy kännyköiden ja muiden elektronisten laitteiden valmistuksessa käytettävien mineraalien hankintaan. Useiden tutkimusten mukaan mineraalien kysyntä osaltaan ylläpitää vakavaa konfliktia Kongon demokraattisessa tasavallassa, jossa sotilaalliset ryhmittymät hallitsevat mineraalien kauppaa.

Ennen vetoomuksen luovuttamista Changemaker toi Kongon tapahtumat Helsingin keskustaan. Mineraalikaivoksissa raatavat työläiset ja heitä vartioivat sissisotilaat havainnollistivat ohikulkijoille kännyköiden valmistuksen todellista hintaa. Tempauksen jälkeen järjestettiin seminaari, jossa keskusteltiin yritysten mahdollisuuksista edistää toiminnallaan rauhanomaista kehitystä Kongossa. ”Monet yritykset käyttävät hyväkseen Kongon kaoottista tilannetta, vaikka eivät sitä mielellään tukisikaan. Tätä kansalaisten ei tule hyväksyä”, kommentoi panelisti Ulf Särs.

Changemakerin tiedote 13.11.2009