Käännytykset Kreikkaan epäinhimillisiä

Me nuoret suomalaiset olemme huolestuneita siitä, että Suomi käännyttää turvapaikanhakijoita Kreikkaan, jossa sekä turvapaikkamenettely että hakijoiden vastaanotto-olosuhteet ovat epäinhimillisen huonot.

Turvapaikanhakijoita pidetään täpötäysissä vankiloissa tai he joutuvat asumaan kadulla.

Käännytykset mahdollistaa Euroopan Unionin Dublinin sopimus, jonka perusteella turvapaikanhakija voidaan palauttaa siihen maahan, josta hän on ensimmäisenä hakenut turvapaikkaa. Monet Euroopasta turvapaikkaa hakevat tulevat aluksi Kreikkaan, johon heidät voidaan myöhemmin palauttaa, mikäli he hakevat turvapaikkaa jostakin toisesta EU-maasta, kuten Suomesta.

Eurooppalaiset pakolaisjärjestöt, muun muassa suomalainen Pakolaisneuvonta ry, ovat tehneet 10.11.2009 Euroopan komissiolle valituksen Kreikan turvapaikkamenettelystä.

Mahdollisuus suojelun saamiseen Kreikassa on olematon.

Turvapaikkahakemuksen voi jättää vain lauantaisin Ateenassa sijaitsevalle poliisiasemalle. Joka viikko tuhannet turvapaikanhakijat jonottavat aseman edessä, ja vain kourallinen ihmisiä päästetään hakemaan turvapaikkaa.

Turvapaikanhakijat eivät saa mitään tietoa menettelystä, tulkkeja ei ole paikalla ja oikeusapua on vaikea löytää. Vastaanottokeskuksista on vakava pula. Miehet, naiset, lapset ja vanhukset elävät kadulla tai rakentavat itse hökkeleitä suojakseen.

Koska Kreikka rikkoo turvapaikka-asioita koskevaa EU-lainsäädäntöä, on Suomen lopetettava turvapaikanhakijoiden käännyttäminen sinne, kunnes Kreikan turvapaikkakäytännöt ovat vaatimusten mukaiset. Suomen on vastuutonta jatkaa nykyistä menettelyä niin kauan kun turvapaikanhakijoiden huono kohtelu Kreikassa jatkuu.

Martta Kantele
Heidi Torsti