Suomen lopetettava asevienti Saudi-Arabiaan

Syyrian ja Ukrainan katastrofien keskellä Jemenin verinen sota on jäänyt suhteellisen vähälle huomiolle. Voisi luulla, että Jemenissä menehtyy sotilaita siviilien surmaamisen sivutuotteena – viime lokakuussa julkaistun YK-raportin mukaan Saudi-Arabian johtamien ilmapommitusten uhreista 93 prosenttia on ollut siviilejä.

Samaan aikaan Saudi-Arabia, joka on myös saanut kyseenalaista kunniaa poliittisten toisinajattelijoidensa ruoskimisesta, vangitsemisesta ja teloittamisesta, pysyttelee Suomen tärkeimpien asevientimaiden listan kärjessä. Tällä vuosikymmenellä Suomesta on viety pelkästään
Patrian kranaatinheitinjärjestelmiä Saudi-Arabiaan yli sadan miljoonan euron arvosta. Poikkeuksellisesti nämä kaupat siunattiin valtioneuvostossa asti.

Kirkon Ulkomaanavun nuorisoverkosto Changemaker kampanjoi jo vuonna 2012 ihmisoikeuksia loukkaaviin maihin suuntautuvaa asevientiä vastaan. Myös muut suomalaiset kansalaisjärjestöt ovat esittäneet samanlaisia vaatimuksia. Kuitenkin puolustusministeriö on vuodesta toiseen myöntänyt aseiden vientilupia epävakaisiin ja epädemokraattisiin valtioihin.

EU-parlamentti äänestää torstaina 25.2. aseviennin kieltämisestä Saudi-Arabiaan. Voisi luulla, että edes Jemenin kriisi olisi muuttanut Suomen asennetta kysymykseen. Sen sijaan Suomi on allekirjoittanut öljyvaltion kanssa yhteisymmärryspöytäkirjan ”puolustusmateriaaliyhteistyöstä”.

Muistaako kukaan vielä, millä teemalla Suomi kampanjoi itseään YK:n turvallisuusneuvostoon muutama vuosi sitten? Avainsana oli silloin rauhanvälitys.