Tiedote: Changemaker kitkee suuryritysten verovälttelyä, kampanja Oulussa 13.4.2014

8.4.2014

Suuryritysten verovälttely aiheuttaa Suomessa vähintään 320 miljoonan euron verotappiot per vuosi. Yritysten verovälttely ei murenna pohjaa pelkästään suomalaiselta hyvinvoinnilta. Kehitysmaista virtaa rahaa veroparatiiseihin yhdeksän kertaa maailman kehitysyhteistyövarojen verran.

”Kuvitelkaa, kuinka monta sairaalaa voisi rakentaa ja opettajaa kouluttaa kehitysmaista veroparatiiseihin virtaavalla rahasummalla”, toteaa nuorten vaikuttamisverkosto Changemakerin puheenjohtaja Elina Tyynelä.

Suuremmilla verotuloilla kehitysmaissa voitaisiin myös kehittää muita peruspalveluja.

Kansainvälisten suomalaisyrityksien kirjanpidon tulee olla avointa jokaisessa toimintamaassa. Läpinäkyvällä kirjanpidolla ehkäistään verojen välttelyä.

Changemaker kitkee suuryritysten verovälttelyä Oulun Rotuaarin aukiolla 13.4.2014 kello 14–16.

Tempauksella toivottaan keskustelua veroparatiiseista ja kannustetaan vastuulliseen yritystoimintaan. Tapahtuma on osa suomalaisten kansalaisjärjestöjen yhteisteistä Veroparatiisimatkat-kampanjaa.

Changemaker toivoo oululaisten osallistuvan tapahtumaan, jossa kerätään myös allekirjoituksia kampanjapostikortteihin, jotka kehottavat suomalaisia yrityksiä julkaisemaan maakohtaiset verotustietonsa.

”Yhdessä voimme vaikuttaa ja muuttaa maailmaa”, toteaa puheenjohtaja Elina Tyynelä.

Oulun tapahtuma käynnistää kampanjakiertueen, jonka aikana postikortteihin kerätään nimiä eri puolilla Suomea.

Tempaus on osa Changemakerin valtakunnallista viikonlopputapahtumaa 11.–13. huhtikuuta. Changemakerillä on 19 paikallisryhmää, joista yksi toimii Oulussa.

Veroparatiisimatkat-kampanjassa on Changemaker-verkoston lisäksi mukana Attac, Eettisen kaupan puolesta, Finnwatch, Globbarit, Kehys, Kepa, Maan ystävät ja Pelastakaa lapset.

Changemaker on nuorten ja nuorten aikuisten vaikuttamisverkosto, joka toimii globaalin oikeudenmukaisuuden puolesta. Verkosto tarjoaa vapaaehtoisille konkreettisia keinoja rauhan, ihmisoikeuksien ja luonnon hyvinvoinnin edistämiseen. Changemaker toimii Kirkon Ulkomaanavun yhteydessä. Suomen Changemaker on perustettu vuonna 2004 ja se on osa kansainvälistä Changemaker-verkostoa.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Elina Tyynelä, p. 040 570 6486, elina.tyynela@changemaker.fi.

www.changemaker.fi
www.veroparatiisimatkat.fi